1

بازاريابي ويروسي

مقصود اصلي از بازاريابي ويروسي، پراكندن پيام ميان مردم به هر تعداد ممكن است، بدون اين‌كه پولي براي تبليغات صرف شود.

بازاريابي ويروسي   (Viral Marketing) به معناي عرضهء تسهيلاتي به طور مجاني و دادن اجازه به افراد براي انتقال آن به ديگران است.

مقصود اصلي از بازاريابي ويروسي، پراكندن پيام ميان مردم به هر تعداد ممكن است، بدون اين‌كه پولي براي تبليغات صرف شود. در واقع اين نوع بازاريابي مانند ويروس خود را تكثير مي‌كند و مشتري منتشركنندهء آن است.

متداول‌ترين روش براي انجام اين نوع بازاريابي شبكهء جهاني اينترنت است كه با افزايش تعداد كاربران اينترنت، اهميت آن روز به روز افزايش بيش‌تري مي‌يابد. خريداران كالا و خدمات به صورت آنلاين دايماً در حال توسعهء شبكهء خود هستند و بيش‌تر از گذشته به ساير خريداران براي يادگيري و يا توصيهء محصولات و خدمات جديد متكي هستند. آغاز يك طرح بازاريابي ويروسي اثربخش، مستلزم ارايهء يك دليل يا انگيزهء قوي به افراد است تا آن‌ها را تشويق به ارسال پيام و يا تبليغ مورد نظر به دوستان و اطرافيانشان كند. به طور مثال طنزها و لطيفه‌ها معمولاً خيلي سريع از فردي به فرد ديگر انتقال پيدا مي‌كند، صرفاً به اين دليل كه بامزه و خنده‌دارند. بنابراين كليد موفقيت در نهايت در دست بازاريابان است چرا كه آن‌ها بايد با ارايهء ايده‌ها و تشويق خلاقانه، انگيزهء لازم را به افراد براي ارسال پيام مورد نظر به ديگران بدهند. يك ايدهء جالب توجه، به عنوان مشوق مي‌تواند مشتريان را تشويق كند تا براي توصيهء محصول و يا نام تجاري مورد نظر با هم ارتباط برقرار كنند.

 چند استراتژي بسيار مؤثر در بازاريابي ويروسي عبارتند از:
  • ارايهء اين امكان كه افراد از مجموعهء محصولات و خدمات در سايت به طور مجاني استفاده كنند. اين در واقع قوي‌ترين استراتژي بازاريابي ويروسي است. ايده‌اي كه در پس بازاريابي ويروسي قرار دارد، اين است كه شركت تبليغ خود را با ارايهء يك كالا يا خدمت مجاني به افراد عرضه كند. به طور مثال به راحتي مي‌توان در اينترنت نرم‌افزارهايي را پيدا كرد كه پس از خريد آن‌ها امكان انتشار و توزيع رايگان آن‌ها از سوي ديگر افراد وجود دارد. با همراه كردن نام تجاري و يا پيام تبليغاتي شركت با اين نرم‌افزارها، نام شركت و خدمات آ‌ن با سرعت باورنكردني ميان جمع زيادي از كاربران در مدت زماني كوتاه توزيع مي‌شود.
  • نوشتن مقالاتي كه موضوعات آن مرتبط با محصول يا خدمت مورد نظر نيز هست. در اين ارتباط، بايد به افراد اجازهء استفادهء مجدد از اين مقالات را در وب‌سايتشان يا جاي ديگر داد، چرا كه آن‌ها با معرفي مرجع و منبع مقاله و اشاعهء محتويات آن به طور غيرمستقيم و ناخودآگاه اقدام به بازاريابي به نفع شركت مي‌كنند.
  • امكان ارسال هر يك از صفحات يا متون موجود در وب‌سايت شركت به وسيلهء بازديدكنندگان به دوستان و اطرافيانشان. به طوري كه افراد تنها با وارد كردن نام و نشاني ايميل موردنظر خود بتوانند متن مورد علاقه‌شان را به فرد ديگري ارسال كنند.
  • ايجاد امكان عضويت بازديدكنندگان در سايت شركت و همچنين ايجاد امكان ارسال خبرنامه به ايميل كاربران و ارايهء فضاي كافي به آن‌ها براي ساخت سايت شخصي به طور رايگان و در زير مجموعهء سايت اصلي شركت تا از اين طريق هم آن‌ها به فضايي براي ارايهء مطالب خود و رسيدن به اهدافشان دست يابند و هم شركت امكان تبليغ براي كالا و خدمات خود را در آن فضا داشته باشد.
  • در نظر گرفتن تالارهاي گفت‌وگو به منظور تماس و گفت‌وگو با افراد و نيز برقراري ارتباط ميان آن‌ها با يكديگر به صورت آنلاين به اين ترتيب تبادل اطلاعات و ارتباطات ميان افراد با هم و با شركت بسيار آسان مي‌شود.
  • انتشار يك كتاب الكترونيك (Ebook) و دادن اين اجازه به افراد كه تبليغات مورد نظر خود را ضميمهء اين كتاب كنند كه به آن‌ها انگيزهء لازم را جهت انتقال كتاب موردنظر به سايرين مي‌دهد. به اين ترتيب پيام يا تبليغ مورد نظر شركت به آساني انتقال مي‌يابد. به علاوه حتي محتوا و موضوع كتاب در صورت جذابيت مي‌تواند مورد توجه و علاقهء خوانندگان قرار گرفته و انگيزهء لازم را براي فرستادن آن به ديگران در آن‌ها ايجاد كند.